tirsdag 4. september 2012

Lynvisitt til Israel 2012



Dette blyinnfattet bilde som jeg tokk i den Fødselskirken likte jeg veldig godt.



 

Israel (Det moderne Israel)


Norsk navn: Staten Israel
 
Statsform : Republikk i Asia
 
Areal (km²) :  20 770
 
Innbyggertall: 7 354 000 (2010)
 
Innbyggere per km²: 354,1
 
Hovedstad: Jerusalem (ikke internasjonalt anerkjent)
 
Offisielt/offisielle språk: Hebraisk, arabisk
 
Religion: Jødedom og islam
 
Nasjonaldag: Årlig vekslende
 
Mynt :Shekel à 100 agorot
Staten Israel er en republikk i Midtøsten, langs østsiden av Middelhavet, opprettet i 1948 som resultat av Palestinas deling i en jødisk stat, og et palestinsk område som senere har hatt vekslende statstilhørighet og folkerettslig status. Landet grenser i nord til Libanon, i nordøst til Syria, i øst den okkuperte Vestbredden og Jordan, i sør til Akababukta, og i vest til Egypt og Middelhavet.
 
Siden opprettelsen har Israel vært innblandet i tre større kriger mot sine arabiske naboer: «Frigjøringskrigen» i 1948–49, «Seksdagerskrigen» i 1967 og «Yom Kippurkrigen» i 1973. Landet har holdt okkupert følgende palestinske og andre arabiske områder som det erobret under «Seksdagerskrigen»: Gazastripen fra Egypt, Vestbredden med Øst-Jerusalem fra Jordan og en del av Golanhøydene fra Syria. Israel annekterte Golanhøydene og Øst-Jerusalem i henholdsvis 1981 og 1967.
 
Det pågår forhandlinger mellom Israel og palestinerne om utvidet selvstyre for Gazastripen og Vestbredden, til sammen 6242 km2 (inkl. Øst-Jerusalem). Spørsmålet om fremtidig status for det annekterte Øst-Jerusalem er en separat del av disse forhandlingene. Sinaihalvøya ble også erobret fra Egypt under krigen i 1967, men gitt tilbake 1979–82. Det lille Tabaområdet ved Akababukta ble da gitt spesialstatus som sikret israelske interesser i området. I løpet av 2005 ble 21 israelske bosettinger på Gazastripen avviklet, og avviklingen av fire bosettinger på Vestbredden ble påbegynt.
 
Fra juli 2006 er det krigshandlinger mellom Hizbollah-styrker som står i sørlige Libanon og Israel.


Hvordan havner så en dansk kvinne, bosatt i Norge, på ferie i Tyrkia på en guidet tur for russere til Israel ????

Det var nemlig akkurat det jeg gjorde nå under min ferie til Tyrkia i august . Forklaringen er rimelig enkel. Jeg har en russisk vennine Katherina, som ønsket å ta en tur til Israel og som gjerne ville ha med meg. Jeg var lett å be og hadde ikke de store betenkligheter. Var informert om at jeg ville få engelsk guide så sproget skulle ikke være noe problem. Det skulle vise seg at den informasjonen ikke var korrekt. Engelske guider slutter på turen når høysesongen er over. Jeg tokk likevel utfordringen og ble med !

Vi reiste med Tez Tour som hentet oss i Mahmutlar onsdag ettermiddag. Vi stoppet på veien til Antalya for å spise middag. Turen er en all inclusive så all mat, drikke, transport, hotel, fly , inngangsbilletter etc etc er inkludert. Jeg brukte litt penge på souvenirs som jeg betalte i EUR.

Her spiser vi middag på vei til flyplassen i Antalya, Aner jeg noe skepsis i øynene deres?


Selve innsjekkingen gikk greit. Vi fikk alle en stickers som vi måtte har synlig på brystet. Stickersen minner om en type som en ser på BAMA sine bananer. Så gruppen ble hurtigt døpt bananagruppen !!

Ikke helt uventet fikk jeg problemer med å komme igjennom passkontrollen. Ble ikke trodd når de så at jeg var med en russisk turistgruppe !! Langt om lenge skjønte de at det ikke var grunnlag for å holde meg igjen og jeg fikk endelig passere !



2 bananer klare for tur til ISRAEL !












Flyturen fra Antalya til Tel Aviv tar 1 time og 10 minutter. Det levner akkurat tid til å bla i et Pegasus blad synes Katherina.


Om jeg trodde jeg var ferdig med forklaringer om min deltagelse på denne utflukt så tokk jeg VELDIG feil. Passkontrollen var en ny hindring. Gikk jo rundt med min banana stickers og lyste opp om at jeg ikke tilhørte gruppen. Forklaring, forklaring og atter forklaring og endelig: STEMPEL

Var VELDIG glad da jeg så denne meldingen
Bussturen fra flyplassen til hotellet som ligger i den palistinske del av Betlehem tokk ca 1 times tid. Bussen ble som ventet stoppet ved grensen til Palistina . Bevepnet politi kom ombord på bussen. NOK engang ble jeg valgt ut som den som skulle vise passet mitt og forklare hva jeg skulle i Bethlehem !!
Gikk egentlig greit og vi var fort på vei til hotellet vårt. Nå nærmet klokken seg 2 på natta så vi begynte å lengte etter å komme i seng.

Før vi fikk utlevert nøkkel til rommet fikk vi klar beskjed om IKKE å ta fra gardiner til rommene. Greit å vite.....mindre greit å tenke på grunnen. Skapskyttere ligger på utsiden av hotellet !!

Hotellet vi bodde på var Paradise Hotel , Betlehem.( kopier linken og ta bildet opp i ny fane) http://www.paradisebethlehem.com/location.html

Betlehem som betyr «brødhuset» er en palestinsk by på den okkuperte Vestbredden. Kontrollen over byen ble overlatt til de palestinske selvstyremyndighetene av Israel i 1995 som følge av Osloavtalen.
 
Betlehem ligger 10km sør for Jerusalem.
Byen er viktig innen kristendommen siden den ifølge Bibelen er både Jesu og kong David fødested. Betlehem har en minoritet av kristne palestinere.
 
Foran hotellet stod dere busser og ventet på oss. Men Katherina og jeg hadde veldig lyst til å kjøre litt mer standsmessigt:
Supert å kjøre rundt i Betlehem i denne !!
Måtte dessverre nok ta til takke med bussen som i første omgang tokk oss til en suvenier shop hvor vi kunne handle alt mulig ......det meste relatert til Jesus og kristendommen. Selvsagt !

Litt bilder fra forretningen til illustrasjon:



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Etter at alle hadde fått handlet sine souvenirs så bar det avsted til det første riktig spennende sted nemlig "Church of the Nativity"  eller Fødselskirken på norsk .
 




Fødselskirken i  Betlehem er en av de eldste kirkene i verden som fremdeles er i bruk. Kirken ble bygget på 300-tallet av keiser Konstantin den store over den grotten som etter tradisjonen er blitt utpekt som Jesu fødested. I Det Nye Testamentets evangelier omtales ingen grotte som fødested, men allerede innen ett århundre hevder Justin Martyr og Jakobs protevangelium at Jesus ble født i en grotte.
 
Stedet betraktes som hellig av kristne såvel som av muslimer og ble 29. juni 2012 et verdensarvsted og det første i de palestinske områdene.
 

På turen til kirken  fikk vi anledning til å se de flotte bygninger i Bethlehem. Utrolige mange flotte detaljer på bygningene. Ikke mye minimalisme der , heldigvis.
 


typisk gatebilde i Bethlehem. Helt strøkent !
Eneste "reklameskilt" jeg så
Må også få vise vår kjære guide Lena. Her var det bare å følge blomsten !!!!!


Bare følg Lena med blomsten så er en safe !

Her står Lena faktisk foran inngangen til Church of Navitive hvor vi skal oppholde oss de nærmeste timer. Alle må dukke igjennom hullet for å komme inn.....en prøvelse for mange . 
Fødselskirken er bygget som en tradisjonell basilika med en apside i den østlige enden. Veggene er dekket av gullmosaikk, men mosaikken er nå i forfall. Også golvet hadde mosaikk i romersk stil, men den er nå skjult av et golv oppå det andre og man kan bare se en del av det gjennom en luke (se bilde nedenfor)
 
Kirken har også en forgylt ikonostas.. Blyet som kong Edvard IV av England gav til kirkens tak, ble siden tatt av tyrkerne og smeltet om for å brukes i krig mot Venezia. På sidene av koret fører svingtrapper ned til fødselsgrotten.

Ved siden av ligger Katharinakirken, den romersk-katolske kirken, som er bygget i en mer moderne neo-gotisk stil. Den er siden blitt tilpasset de mer moderne trendene som kom med andre vatikankonsil. Det er i denne kirken Den latinske patriark av Jerusalem feirer midnattsmesse på julaften.


Inne i den gamle delen av kirken er det utrolig flott. Uansett hvor en snur seg så er det masser av detaljer. Helt umulig å få fotografert alle. Mer enn nok å få sett de. Det var stor trengsel inne i kirken og jeg hoppet over et par punkter for å komme litt ut og få ristet litt på kroppen. Etterhvert skjønte jeg noe som må beskrives som en genistreik. Jeg begynte  å gå motsatt vei av alle andre!  Når alle skulle igjennom en bitte liten åpning tokk det ekstremt lang tid . Samtidig var det, som skrevet, trangt om plassen. Jeg skjønte ikke hva Lena med blomsten snakket om og ei heller skjønte jeg de andre bananer. Så motsatt vei og her var det tomt. Hadde kjøpt en engelsk guidebok i souvenirs forretningen så den hjalp meg langt på vei. Lar en rekke bilder vise litt av denne ekstremt flotte kirken. Detalje på detalje .......
 

Slik ser det ut når en er kommet igjennom hullet.
Flotte mosaikgulve ligger gjemt under gulvet. Her ser vi en liten bit !
Slik ser mye av kirken ut. Med lyskroner tett i tett ! VAKKERT !!!


En banan !!!

SE: Ingen å se når en går motsatt veien !
De som følger Lena med blomsten står tette som sild !!

Så foreslår at dere følger meg

Her er jeg kommet ut i utegården. Den binder de 2 kirker sammen til en !


Overalt er det belysning, prismer mm. Skulle ha gitt mye for å oppleve denne kirken når det er mørkt.
2 modne bananer ;)

Skilt ved inngang til Katherina kirken
Flott kobberbilde (Katherina)

Storslått. En helt annen kirkestil i Katherina kirken . Denne blir brukt daglig og her har en også stor messe juleaften.

Et av de prektige vinduer





Her fra hulen under bakken i Katherina kirken.


og hva gjør de andre bananer mens jeg får sett alt dette ;)
Her står jeg rett over der Jesus skal være født !














Katherina kommer ut fra "hulen" hvor kryppen står.

Der har hun bl.a. sett kryppen til Jesus.
 
 
Vi var også heldig å få med oss endel av en messe. Kan ikke annet enn å gjøre et sterkt inntrykk når en opplever slik :
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Og der setter jeg punktum om  vår rundtur i Church of Nativity. Mange ytterst interessante timer ble tilbrakt i denne praktfulle kirken. En stor opplevelse selv for meg uten guide.




Før vi skulle videre til neste stoppested var vi nødt for å fylle opp batteriene våre med mat og drikke. Det ble inntatt i disse lokaler med fantastisk utsikt over Jerusalem.










Og så bar det videre til Jerusalem.
Jerusalem sett fra et bussete !
Jerusalem er Israels regjeringssete og største by. Vest-Jerusalem er anerkjent som en del av Israel, mens Øst-Jerusalem er anerkjent som en del av de okkuperte palestinske områdene. Jerusalem er sannsynligvis også verdens mest omstridte by, noe som blant annet gjenspeiles i at dens status som Israels hovedstad ikke er generelt anerkjent internasjonalt. Byen har ca. 724 000 innbyggere. Som hovedstad i det historiske Judea har den stor betydning både for jødedommen, kristendommen og islam.

Jerusalem er et av de viktigste «hellige stedene» pilegrimene reiser til. Byen ansees som viktig både for jøder, kristne og muslimer. Ifølge Bibelen ble Jerusalem gjort til hovedstad for omkring 3 400 år siden av kong David. De kristne ser på Jerusalem som stedet hvor Jesus ble korsfestet og stod opp fra de døde, og der Gud sendte sin hellige ånd over apostlene. De betrakter denne byen som der kristendommen begynte. Gjennom nesten to tusen år har kristne dratt på pilegrimsferd til Jerusalem. Muslimene har bygd Al Aqsa-moskeen på tempelhøyden, der de mener Muhammed fór opp til himmelen. Jødene betrakter Klagemuren. den siste rest av Herodes den stores Tempel, som deres viktigste hellige sted.

Vårt mål var Den hellige gravs kirkeogså kalt Oppstandelseskirken og Gravkirken, er en kristen kirke i Jerusalem, som er bygget på det som ifølge tradisjonen er Golgata, stedet hvor Jesus ifølge kristen tro ble korsfestet. Kirken inneholder graven hvor Jesus i følge legenden ble lagt etter sin død, og den har derfor vært et viktig pilegrimsmål for kristne siden det 4. århundret. Kirken er i dag felles for en lang rekke av forskjellige kristne grupperinger, som hver råder over egne kapeller, og den er i dag sete for den ortodokse patriarken av Jerusalem og en katolsk erkediakon, og regnes som den mest hellige kirken innenfor kristendommen !!

For å komme til kirken måtte vi gå igjennom de fantastiske "gater" eller smuger i Jerusalem. Og flere av markedsgatene.

Spesielt koseligt å gå igjennom disse gatene.....
Mange riktig flotte souvenirs å få kjøpt. Dessverre tillott tiden oss ikke å stoppe !
Litt småvarmt i nærmere 40 grader. Men ENDELIG foran det helligste av det helligste:  Den hellige gravs kirke !
Inne i kirken blir jeg møtt av fantastiske malerier, gulltavler, lamper osv osv. Legger ved bilder som best illustrerer hva jeg fikk med meg :
Ufattelig flotte veggmalerier !

Blir påstått at kirken er veldig mislikholdt ......det syns ikke ved første øyekast !
Dette hvelvet står plassert direkte over Jesus grav !
Samme hvelv illustrerer Jesus oppstandelse
Praktfulle altertavler ....finnes ikke ord !
Lys hører med i denne settingen.

Her kryper en ned i nederste delen og ber en kort bønn !
Salvelsessteinen. Her legges alt som en har kjøpt (også souvenirs) og det blir velsignet.
 Jeg fikk velsignet mine gaver til barnebarna mine.

Her poserer jeg foran aediculaen hvor Jesus grav er inni 1
For å komme inn i aediculaen var det ca 2 timers ventetid. Og folk stod tette som sild i tønner. Lena holdt den gående på russisk hele veien. Jeg "forsvant" fra gruppen og fant meg en engelsktalende gruppe som jeg tilfeldigvis holdt meg i nærheten av. Da det nærmet seg at vi skulle inn til graven dukket jeg opp hos mine russiske venner som hadde stått i kø i 2 timer. "Jammen DER er dere " så flott jeg fant dere .......skal vi snart inn ???

Dette illustrerer folkemengden. Køen startet til venstre for aediculaen og tokk altså ca 2 timer å komme rundt.
Inngangen til Jesus grav
Fikk tatt et ytterst sjeldent bilde. Jesus grav. Det aller helligste av det aller helligste !
 Fotograferingsforbud, men det hadde jeg ikke fått med meg !!
Da var rundturen i kirken slutt og det bar ut i hverdagen , smale smuger og markedsgater.

Nesten litt befriende å se et slik skilt !!


Vårt neste mål KLAGEMUREN
Neste mål var Klagemuren eller Vestmuren.

Vestmuren, også (blant ikke-jøder) kalt Klagemuren er en rest av støttemuren etter det jødiske Tempelet i Jerusalem. Muren var en del av en større struktur bygget av Herodes og ødelagt av romerne i år 70. Muren er 48 meter lang og 18 meter høy. Selve templet er plassert på toppen av det eldre Salomos tempel, som igjen ble bygget på det fjellet der Abraham skulle ofre Isak.

Muren og området foran er satt av som en ortodoks jødisk synagoge. Det foregår regelmessig ulike gudstjenester der i tillegg til at enkeltmennesker ber individuelle bønner. En utbredt misforståelse – og opprinnelsen til betegnelsen «klagemuren» – er at disse bønnene er sorgfulle påminnelser om tempelets ødeleggelse. I den utstrekning at bønner refererer til dette bestemte stedet, har det sammenheng med et ønske om en messiansk tid der det blir fred og tempelet bygges igjen.

Tempelplassen overfor muren er det stedet der tempelet sto fra Salomos tid. Jøder unngår å bevege seg opp på selve plassen, delvis av sikkerhetshensyn, delvis for å unngå å provosere muslimer som holder til der, og delvis fordi enkelte rabbinere forbyr ferdsel av frykt for at man skulle skjende stedet der Det Hellige og Det Aller Helligste sto.

Katherina hadde det fint. Her foran Klagemuren.
Posering etter at jeg har vært og bedt ved Klagemuren. Først på denne avstanden fra Klagemuren kan en vende ryggen mot muren. Med andre ord: En går baklengs bort fra klagemuren med ansiktet vendt mot muren.
Mange turister foran klagemuren.
Litt posering mens vi venter på de andre "bananer"


















 


Nok posering ! En liten pause før vi setter oss i bilen og kjører den ca 1 time lange turen til Dødehavet.

Vår russiske guide Lena (Her uten blomst). Hun snakket uavbrutt i 36 timer. Hadde hun en liten pause var det frem med mobilen for å snakke i den !!!!
Flott pyntet buss
Nærmer oss dødehavet. Litt grønt i kanten.....





Dødehavet er en innsjø ved Jordanelvens utløp som ligger med om lag like store deler i Israel og Jordan. Dødehavet er kjent for sitt saltholdige vann, ca. 30%, og som det laveste punkt på kloden. Den høye saltgehalten gjør at det nesten ikke finnes liv i Dødehavet. Overflaten ligger i dag ca. 410 muh, mens den historiske normalen er 395 muh.

 

 

Etter at vannstanden de siste årene har sunket sterkt består Dødehavet nå av to helt separate deler. Tidligere var det en halvøy ved Al-Lisan. Nå er det tørt land hele veien. Bare et lite bekkeløp er igjen og sørger for et lite tilsig til den sørlige delen. I den nordlige delen er dybden opptil 400 m, mens det i den sørlige bare er 4 meter.

Israel og Jordan søker internasjonal støtte til et prosjekt for å redde området fra total uttørking ved å føre inn havvann ved hjelp av en rørledning fra Rødehavet (Akababukten). Rørledningen vil bli 200 km lang og er kostnadsberegnet til 800 millioner USD.
 
Dødehavsområdets egenartede karakter har gjort det til et reisemål for vanlige turister, men også for helsereiser. Det salte vannet kombinert med høy luftfuktighet, lufttemperatur og solstrålingens spesielle påvirkning 400 meter under havoverflaten gir spesielle forutsetninger for behandling av blant annet psoriasis og andre hudlidelser, selv om dokumentasjonen for effekten av en slik behandling er dårlig. Også norske pasienter sendes på kuropphold til Dødehavet.

 

Geologer mener Jordandalen med Jordanelva, Genesaretsjøen (Galileasjøen/Tiberiasjøen) og Dødehavet ble dannet for 8 millioner år siden som følge av forskyvninger i litosfæren mellom den afrıkanske plate og den indoaustralske plate. Forkastningen som er 6 000 km lang strekker seg fra Syria i nord, gjennom Rødehavet, Eritrea, Djibouti, Etiopia, Uganda, Kenya, Rwanda, Burundi, Tanzania, Malawi og til Mosambik i sør.

Her ser det VELDIG fristende ut etter en lang dag i varmen !
Mudderbad og hvilestilling i vannskorpen !
Etter mudderbad, bading, dusjing og før avgang til der vi skal spise middag ble det tid til en aldri så liten israelsk øl !
Da var den offisielle sightseeing overstått. Middag og litt sovenir shopping på veien til flyplassen i Tel aviv. Nok engang var det problemer i passkontrollen. Vi brukte ca 15 minutter før vi kom igjennom. De hadde ikke noe grunnlag for å holde meg igjen men ubehagelig er det.

En times flytur fra Tel Aviv til Antalya og deretter buss til Mahmutlar med ankomst ca 04:30. Etter vanvittig hektiske 36 timer med enormt mange inntrykk har jeg såpass mye adrenalin i kroppen samt Jetlak at jeg knytter på meg joggeskoene etter at jeg er kommet hjem: En times joggetur langs strandpromenaden i fullmåne skinnende i middelhavet er selveste desserten på denne turen. Har bare et ønske: Komme tilbake og ha bedre tid til å se mer av det historiske flotte landet Israel !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenterer gjerne denne bloggen.